Svetthydda - Inípi

Svetthyddan är den äldsta ceremonin, följt av vision quest (Haŋbléčheya) och idag används den i samband med alla andra ceremonier som en förberedelse, till exempel inför vision quest eller stendansen. Det är också en ceremoni för att återskapa och återberätta skapelseberättelsen enligt Lakotafolket. På Lakota heter svetthydda Inípi och det översätts till "livet inom", "att leva igen" eller "förnyelse av livet." 

På ceremonidagen samlas vi för att dela varför vi är där och om vi har ett särskilt syfte eller fråga. Vi kommer förklara grunderna med vad traditionen innebär, hur den kom hit och vad som kommer hända under dagen. Alla hjälps åt att med täcka hyddan, bära ved, tända elden och laga mat. Dagen avslutas traditionellt med en gemensam måltid. 

Svetthyddan är byggd med 16 pilträd som böjts och knutits ihop. Dessa representerar de olika skapelsekrafter som återfinns i skapelseberättelsen hos Lakotafolket. Inom den familj vars tradition vi utövar finns även en 17:e pinne som sträcker sig över hela hyddan. Utöver dessa 16 krafter symboliserar pinnarna också familjen och de framtida generationerna.

Elden representerar solen, Aŋpétu Wi, medan altaret symboliserar månen, Haŋwí. Själva hyddan är en representation av jorden, Makȟá, och hålet i mitten av svetthyddan markerar jordens mittpunkt. 

Den andra skapelseberättelsen som återskapas i svetthyddan är den där vi befinner oss i livmoderns mörker. Elden och eldstaden representerar då kvinnans huvud, altaret hennes byst och hyddan hennes livmoder. 


“The source and power from the creation force Inyan is still here through the radiation of the red glowing rocks inside the Inipi.”  

-David Martinez


Inuti svetthyddan är det becksvart. Inget ljus finns förutom från de röda, uppvärmda stenarna i mitten. Dessa stenar kallas även Tȟuŋkáŋ Oyáte – Stennationen. Den som leder ceremonin kallar på och bjuder in olika krafter i kardinalriktningarna, mellan riktningarna och vad som finns bakom riktningarna. Här är vi väldigt noga med att inte avvika från hur det har lärts ut. Under ceremonin sjunger vi sånger på Lakota som hjälper till att rikta energin i ceremonin. Alla deltagare är välkomna att sjunga med.


“When you sing. Just open up and let your voice fly.” 

-Chase Iron Eyes


I svetthyddan genomförs olika rundor. Mellan dessa rundor öppnas hyddan för att släppa in luft, och ett buffelhorn med vatten i skickas runt så att alla kan dricka. Vi har även med en pipa (čhaŋnúŋpa) i ceremonin. Denna röker vi tillsammans som det sista man gör efter ceremonin. 

När ceremonin avslutas, kryper vi ut i den nya verklighet vi har bett för under ceremonin. Många känner att tid och rum upplevs annorlunda under ceremonin och ofta hör vi att man känner sig som pånyttfödd när man kommer ut. 

När vi ber så riktar vi bönen mot något som på Lakota kallas Tȟuŋkášila. Tȟuŋkášila är ett ord som ofta översätts som "ande", men dess innebörd är djupare och mer komplex. Tȟun betyder något som är äldre än mänskligt minne, medan syftar på en individ inom något större. Tȟuŋká(n) betyder sten, och šila beskriver något som är fyllt av kärlek och som kommer emot dig. På svenska används ofta orden "andar" eller "änglar" för att försöka förmedla betydelsen av Tȟuŋkášila, men de fångar inte helt dess djupa andliga innebörd. 


“See how one prepares for the ceremony. This reflects that person's life.” 

Martin Ellis Chipps


Eftersom detta är en oral tradition är det svårt att sammanfatta upplevelsen i text. När du deltar får du möjlighet att fördjupa dig i de olika aspekterna av ceremonin. Det finns även möjlighet att lära sig sånger med översättningar för att kunna delta på ett djupare plan.

Om du är intresserad av att själv lära dig hålla en Inípi kan vi diskutera hur en sådan väg kan se ut. Vår mentor Tobias erbjuder en ettårig process där man lär sig hålla en svetthydda, samt lär sig vad det innebär att ta ett steg in på denna väg.


The Red Road (Čhaŋkra Lúta)


Syftet med denna väg, den röda vägen, är att du ska bli den person du är menad att vara. Att leva sin själs syfte.

Vi tror att många av dagens problem härrör från en förlorad andlig kontakt med naturen, omvärlden och oss själva. Genom dessa ceremonier återknyter vi till vårt ursprung och universum och återupprättar vår relation till skapelsen.

När du börjar delta regelbundet i ceremonier kommer du att möta de sidor i dig själv som kanske hindrar dig från att gå vidare i livet. Eller så vet du redan vad dessa saker är och kan använda traditionen för att gå djupare med det.

Ceremonier beskrivs ofta som medicin, men det kan vara svårt att förstå exakt vad det innebär. Det är något man lär sig över tid, genom erfarenhet och deltagande.



Att ta med sig

Ta med dig 1-2 handdukar. Kvinnor bär klänning lr liknande i svetthyddan, vi rekommenderar en i bomullstyg. Männen har ofta badbyxor eller liknande.

För att knyta böner behövs bomullstyg i färgerna svart, vitt, gult eller rött. Tyget bör inte vara begagnat (dvs använts till annat än för att göra böner). Du behöver inte ha tyg i alla olika färger, utan det är valfritt. Cirka en halvmeter tyg räcker. Du behöver också bomullssnöre och ca 35 gram löstobak.


Vi vill också informera om att personer som befinner sig i menstruation inte deltar i ceremonin. Detta har inte med orenhet eller liknande att göra utan handlar om att menstruationen är en egen ceremoni och den ska inte blandas med energierna i svetthyddan. Personer med mens är välkomna att delta denna dag men går alltså inte in i själva ceremonin.


Ceremonin är donationsbaserad. För den som inte vet vad den ska bidra med så har vi en riktlinje på 700 kronor. Men var och en ger det den tycker det är värt.


Vägbeskrivning


Vi kommer att hålla till i Hyssna som ligger ca 45 minuter utanför Göteborg.

Vid anmälan får du mer information och vägbeskrivning. Det går att ta sig hit med kollektivtrafik. Vi hämtar upp dom som ev kommer med kollektivtrafik vid hållplatsen. Meddela i din anmälan hur du tar dig hit så vi vet om hämtning behövs.


Kontakta oss på

Eller skicka pm på vår Facebooksida Red Road Göteborg